Презентація експозиційного проекту – відреставрованої картини «Кривава неділя у Петербурзі 9 січня 1905 року», що належить пензлю відомого польського художника-баталіста В. Коссака, – відбулася 15 січня 2015 року в Кіровоградському обласному художньому музеї. Над реставрацією монументального полотна працювали провідні фахівці Національного науково-дослідного реставраційного центру України А.П. Безкровний, І.Б. Сапєгіна, М.О. Білошицький на чолі з керівником проекту – Т.А. Бичко.
Войцех Горацій Коссак (1856–1942) – син відомого художника Юліуша Коссака – народився в Парижі, навчався в Кракові у Владислава Лущкевича, згодом у Мюнхені в Академії мистецтв у професорів Олександра Штаубера та Олександра Вагнера, пізніше в паризькій Школі образотворчого мистецтва.
Полотно «Кривава неділя» створене 1905 року, зразу після розстрілу в Петербурзі 9 січня царською армією багатотисячної мирної демонстрації робітників, що прийшли з жінками та дітьми до Зимового палацу з петицією до імператора Миколи ІІ. Ці події вважають початком Революції 1905–1907 років.
Картину, написану за три місяці, вже в травні експонували у Відні, згодом її побачили в Лондоні, Парижі, Сполучених Штатах Америки, Кракові, Львові та Варшаві. 1947 року польський уряд подарував полотно Радянському Союзу, а 1963 воно було передане до Кіровоградського обласного художнього музею.
Хоча твір В. Коссака й називали окрасою експозиції, на реставрацію картина потрапила змотаною в рулон, основою якого були рейки від підрамка. Тривале зберігання в такому вигляді призвело до утворення заламів та осипання ґрунту й фарбового шару. У нижній частині полотна були сліди від вологи. Та найбільше постраждали окрайки – посотані, з численними розривами. Верхня – відірвана, замість неї на підрамок було натягнено полотно с авторським живописом.
Розмір картини 405×801 см, отож за відсутності належного приміщення в музеї для проведення реставраційних робіт полотно розклали на підлозі, не натягуючи на реставраційний підрамок. На аварійних ділянках відновили зв’язок між фарбовим шаром, ґрунтом і основою. Видалили забруднення та латки, якими колись було склеєно розриви. Останні звели методом устик. Повністю дублювали верхню окрайку, частково – усі інші. Підвели реставраційний ґрунт у місця втрат та тонували. Нанесли захисне лакове покриття. Картину розтягнули на новий підрамок.
На жаль, висота стін у приміщенні Кіровоградського обласного художнього музею менше від чотирьох метрів. Для експонування твору Войцеха Коссака за консультацією художників-реставраторів розроблено спеціальне конструкцію, що дозволяє виставляти картину під кутом.