Cock RingWeb HostingSpell Check

Науково-дослідний відділ реставрації творів графіки

Яценко Ганна Сергіївна

Яценко Ганна Сергіївна, завідувач відділу

Відділ реставрації творів графіки організовано 1966 року. До нього увійшли кілька реставраторів, які починали працювати у відділі реставрації творів олійного живопису. Спочатку працівники відділу вчилися реставрації графічних творів у спеціалістів цієї справи з Москви і Санкт-Петербурга. Нині художники-реставратори вищої кваліфікаційної категорії, О.О. Корвацька та Г.С. Яценко тоді стажувалися у Всеросійському художньому науково-реставраційному центрі імені академіка І.Е. Грабаря та Державному Ермітажі. Отримані знання вони передали своїм українським колегам, тим самим забезпечивши спадковість традиції реставрації графіки.

Дотепер в Україні немає навчальних закладів, де б готували реставраторів графічних творів, тож долучитись до цієї професії можна, лише пройшовши стажування у досвідчених фахівців ННДРЦУ.

У 1970-х роках лави відділу поповнили Н.Я. Коптілова та Л.Б. Рапопорт, у 1980-х – Т.С. Гайчук, Є.С. Осадча, С.О. Яценко, Г.Ю. Шувалова (спочатку працювала в Одеській філії ННДРЦУ, з 2003 року перейшла до головної організації); у 1990-х роках – С.В. Кузьмич, А.Б. Орєхова, О.В. Сторчай, Л.Н. Ятченко.

Нині у відділі працює 9 кваліфікованих реставраторів графічних творів, а саме: завідувач відділу Яценко Ганна Сергіївна, Корвацька Ольга Олексіївна, Гайчук Тамара Сергіївна, Яценко Світлана Олександрівна, Шувалова Галина Юхимівна, Ятченко Людмила Никонівна, Орєхова Анастасія Борисівна – художники-реставратори вищої кваліфікаційної категорії; художник-реставратор першої кваліфікаційної категорії Осадча Євгенія Олексіївна, художник-реставратор другої кваліфікаційної категорії Ткаченко Ніна Олександрівна, художник-реставратор Бублик Ольга Сергіївна.

Реставрація графіки є складною й трудомісткою працею. Складність її обумовлена великим різноманіттям технік (різні види гравюр, акварель, гуаш, темпера, соус, сангіна, чорнило, анілін, туш та ін.) і матеріалу пам’яток (численні сорти паперу, картон, пергамент, полотно, шовк, кістка тощо).

Консерваційно-реставраційні заходи складаються з низки послідовних процесів, застосовуваних до об’єкта: дезінфекції, видалення забруднень, хімічної обробки, усунення механічних пошкоджень, тонування. Власне реставрації передує фотофіксація, ґрунтовне вивчення експоната та виконання фізико-хімічних досліджень, на підставі чого й складається відповідна програми роботи. Завдання та методи реставрації щодо кожного експоната, який надходить у відділ, колегіально обговорюють і затверджують на науково-реставраційній раді.

Специфіка професії вимагає від реставраторів не лише практичних навичок, але й глибоких знань з хімії, фізики, матеріалознавства, історії мистецтва і культури тощо. Усе це разом забезпечує високу майстерність  у виконанні реставрації  предмета.

У ході роботи фахівець повинен підбирати й виготовляти реактиви, клеї, інші необхідні реставраційні матеріали, а також пристосовувати й іноді навіть виготовляти інструменти для реставрації.

За роки діяльності співробітники відділу реставрували багато визначних художніх творів. Серед них – роботи З.Є. Серебрякової, І.І. Шишкіна, І.К. Айвазовського, А.П. Брюллова, І.М. Крамського, Б.Д. Григор’єва, А.Г. Петрицького, В. Котарбінського, Л. Леграна, Ф. Ранделя, Кікумаро та ін.

Віяло. Початок ХІХ ст. Китай

Віяло. Початок ХІХ ст. Китай

Невідомий художник. Портрет адмірала М.П. Лазарева. Росія. 50-ті рр. ХІХ ст.

Невідомий художник. Сюжет зі Східної Європи. Китайщина. Декоративне панно. Сцена - Поклоніння китайському імператору

Тітз Алекс. Вид Трускавця. 1854 р.

Художник Ендер Іоганн Непомук (1793-1854). Гравер Крігубер Йозеф (1800-1876). Їх Величність Імператор Франц І та Імператриця Кароліна Августа Австрійські в театральній ложі. Між 1825-1835 (?) рр. Відень (?)

Шухаєв В.І. (1887-1973). Верблюд. Італія. 1914 р.

Яровий М.М. (1864-1940). Портрет Лідії Мусіївни Луцької-Гранковської. Україна. 1923 р.

Невідомий художник. Театральна сцена. Китай. Кінець ХІХ - поч. ХХ ст.

Залишити коментар