У ці непрості часи, коли триває війна, фахівці Національного науково-дослідного реставраційного центру України продовжують важливу місію — збереження та реставрацію культурних цінностей. У 2021 році до Центру надійшло масштабне полотно — картина Яна Батиста ван дер Мейрена «Середземноморська гавань з караваном торговців» (олія, полотно, 1736 рік, розмір 164×239,5 см).
Після тривалої та надскладної реставрації, 3 вересня 2025 року в Національному музеї мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків відбулася публічна презентація — подія, на яку чекали декілька років. Вона стала можливою завдяки спільним зусиллям музейних закладів та бізнесу.
Стан картини вимагав комплексного реставраційного втручання: полотно було деформоване, на поверхні — численні пізні записи, пожовклий лак, три навскісні тріщини, відсутність рамки. Не менш складною була й ситуація зі зворотного боку — численні латки на дублювальному полотні (картину, імовірно, реставрували в XIX ст. й авторське полотно було здубльовано на воско-смоляну мастику, що додало проблем у процесі реставрації) спричиняли сильне стягування основи.Як результат – жолоблення авторського полотна та злами від пересихання мастики.
Під час реставрації було виконано повний комплекс робіт, необхідних для збереження твору. Очищено поверхню музейного предмета від пило-брудових нашарувань, реставраційного ґрунту та фарби, що перекривали авторське зображення. Тріщини та прориви полотна були усунуті шляхом зведення з лицьового боку. На звороті прибрано старі латки, які спричиняли стягування дублювального та авторського полотна і викликали деформації. Важливим етапом стало потоншення потемнілого лакового шару — завдяки цьому відкрився живопис у його первісному вигляді, де добре проглядались авторські фарби. Після тонування втрачених ділянок картину вкрили фінальним захисним лаком. Роботу виконала художник-реставратор вищої кваліфікаційної категорії науково-дослідного відділу реставрації творів олійного живопису Ірина Сапєгіна.
Історія самої картини не менш цікава і також привертає увагу. До 1937 року вона зберігалась у Лубенському краєзнавчому музеї та, імовірно, походить із зібрання меценатки Катерини Скаржинської. Згодом її було передано до Київського музею російського мистецтва (Національний музей «Київська картинна галерея»), а вже звідти до Музею Ханенків, де полотно перебувало у фондосховищі як робота невідомого голландського художника XVIII століття.
Завдяки дослідницькій роботі заступниці гендиректора з науково-дослідної роботи Олени Живкової стало відомо, що автор картини — Ян Батист ван дер Мейрен, відомий фламандський живописець. Художник спеціалізувався на портових сценах, натхненних морською торгівлею — саме таку композицію ми бачимо й у «Середземноморській гавані з караваном торговців».
Знаковим є й те, що під час вивчення твору на ньому було виявлено авторський підпис і датування. Це стало важливим доповненням до загальновідомих біографічних даних про художника, адже раніше вважалося, що він помер ще 1708 року, тоді як картина датується 1736 роком.
Для нашого Центру участь у збереженні подібних творів — це відповідальність і честь. Дякуємо команді Музею Ханенків за співпрацю та пишаємося тим, що можемо бути причетними до збереження європейської мистецької спадщини в Україні, повертаючи до життя полотна, які десятиліттями залишались у тіні.
Реставрація «Середземноморської гавані з караваном торговців» Яна Батиста ван дер Мейрена стала можливою за підтримки:
ТОВ “КУА “ОТП Капітал”
АТ “ОТП БАНК”
ТОВ “БАНЗА”
ТОВ “КЛІНІКА ОКСФОРД МЕДІКАЛ”
ПрАТ “Страхова компанія “УНІКА Життя”
Раму виготовлено ПП “Світ рамок”
За підтримки Благодійного проєкту“OTPBankHelpsUkraine”