У Харківській філії ННДРЦУ протягом трьох років перебувала картина «Товій та Ангел», що є копією однойменного твору Тіціана Вечелліо (1488–1576). Зараз полотно після досліджень та консерваційно-реставраційних заходів повернулося до Полтавського художнього музею (Галереї мистецтв) імені Миколи Ярошенка.
У процесі реставрації було ретельно досліджено манеру, стиль, технічні прийоми і кольорову гаму картини. Звертало увагу доволі точне повторення малюнка, композиції і кольору. Порівняння копії та оригінального зображення авторства Тіціана, яке зберігається у Венеції в церкві Сан Марціале, дає змогу стверджувати, що ця копія була створена безпосередньо з оригіналу, а не з гравюри або іншої копії. Структура полотна, особливості кольорового ґрунту свідчать про те, що картина, скоріш за все, була написана в XVII столітті, а не у XVIII, як це вказано в документах, що надав музей.
У першій половині XVII століття у Венеції активно працював художник епохи бароко Алессандро Варотарі, прозваний «Падованіно»(1588–1649), який зазнав значного впливу творчості Тіціана Вечелліо. Митець повністю перейняв творчі звички Тіціана, ще коли він вчився на його роботах у рідній Падуї. Нерідко твори Варотарі плутали з продукцією майстерні Тіціана або його самого. Окрім створення власних картин і розписів на власні сюжети, Алессандро багато й активно копіював, у першу чергу – Тіціана. Він працював у Венеції і робив копії з картин майстра, які знаходились у венеційських церквах. Відомо про дві копії картини Тіціана «Архангел Рафаїл і Товій» авторства Варотарі, що зберігаються в Національному музеї мистецтв у Вашингтоні і в громадському музеї Урбанії в Італії. Порівняння манери, техніки й кольорового строю цих картин з тією, що належить Полтавському художньому музеєві (Галереї мистецтв) імені Миколи Ярошенка, дає підстави вважати високо ймовірним авторство Варотарі. Дослідження візуального строю інших його робіт переконує нас у схожості манери, техніки, стилістики і кольорової гами.
На підрамку є написи рожевого кольору: «Гудим-Левковичі» і «348». До 1949 року картина зберігалася в музеї Богдана і Варвари Ханенків, куди в 1920-х роках надійшли твори зі шляхетських колекцій Рєпніних, Браницьких, Гудим-Левковичів, Сахновських. Імовірно, ця копія походить саме з колекції Гудим-Левковичів і була раніше придбана в Італії.
Таким чином, можна з високою долею ймовірності вважати копію з картини Тіціана «Товій і Ангел» із колекції Полтавського художнього музею (Галереї мистецтв) імені Миколи Ярошенка приналежною авторству Алессандро Варотарі.
Атрибуція: Мирослава Погрібна, художник-реставратор олійного живопису науково-дослідного реставраційного відділу Харківської філії ННДРЦУ.