29 червня минає 175 років з дня народження Олени Пчілки (Олени Петрівни Косач, 1849–1930) – української письменниці, перекладачки, публіцистки, громадської діячки. Вона походила з міста Гадяч на Полтавщині з родини нащадків козацьких родів – за батьковою лінією Драгоманових, за материною – Цяцьок. Через дворянську службу чоловіка Петра Косача (1841–1909), також козацько-старшинського походження, частина її життя промайнула далеко від рідних країв, на Волині, у селі Колодяжному неподалік Ковеля, де родина Косачів оселилася в 1882 році. Відтоді й до 1907 року, з перервами, у батьківській садибі в Колодяжному мешкала українська письменниця, перекладачкя, культурна діячка Леся Українка (Лариса Петрівна Косач-Квітка, 1871–1913). З 1949 року там розташований Колодяжненський літературно-меморіальний музей Лесі Українки, філія Волинський краєзнавчий музей. Одну з меморій з цього музею, а саме: фото «Родина Косачів біля «сірого» будинку в Колодяжному» 1905 року – нещодавно відреставрувала Жанна Травнікова, художник-реставратор вищої кваліфікаційної категорії науково-дослідного відділу реставрації стародруків, рукописів, документів та фотографій Національного науково-дослідного реставраційного центру України.
За понад 100 років побутування світлина Косачів утратила експозиційний вигляд і потребувала порятунку: чорно-біле зображення на фотопапері середньої щільності значно згасло, зменшилася його контрастність, з’явилися подряпини, дрібні втрати, розриви, запиленість, рівномірне пожовтіння. Така ж ситуація була і з картонним паспарту, до якого приклеєне фото: запилене з обох боків, забруднене, пожовтіле, з плямами, розшаруванням основи по кутах, пошкодженим барвистим шаром.
Перш ніж перейти до реставрації, було проведено визначення техніки фотодруку методом неруйнівного рентгенофлуоресцентного аналізу елементного складу у діапазоні від магнію (Mg) до урану (U) за допомогою аналізатора портативного Expert Mobile. Далі механічно очищено паспарту й світлину від забруднень, здійснено хімічно-вологу обробку та ослаблення плям. Наступними кроками були зміцнення розривів, відновлення втрат, укріплення розшарованих кутів, відпресування. Насамкінець тоновано паспарту й світлину, а також виготовлено захисний паспарту зі щільного паперу для захисту від пилу, забруднення та механічного пошкодження основи. У результаті всіх скрупульозно проведених заходів меморія набула експозиційного вигляду.
Відреставрована світлина – це груповий портрет родини Косачів, відзнятий біля «сірого» будинку, що був збудований Петром Косачем у 1896 році. Сьогодні там меморіальна експозиція, одна з двох меморіальних, що є в музеї. Хто точно зображений на фото, за яких обставин, як воно потрапило в музейну колекцію, упевнені, ще розкажуть фахівці Колодяжненського літературно-меморіального музею Лесі Українки.