Художники-реставратори та наукові співробітники Львівської філії Національного науково-дослідного реставраційного центру України 19–21 вересня 2022 року відвідали ряд музеїв Закарпаття – «Закарпатський обласний художній музей імені Йосипа Бокшая» та його філію – «Меморіальний будинок-музей Федора Манайла», «Закарпатський обласний краєзнавчий музей ім. Тиводара Легоцького», «Закарпатський музей народної архітектури та побуту» в місті Ужгород та Мукачівській історичний музей у місті Мукачево.
Художники-реставратори науково-дослідного реставраційного відділу Львівської філії ННДРЦУ Наталія Білостоцька, Роксолана Мокрій, Олег Карапінка, Ольга Зінчук, Марта Москаль, Марія Берко, Марія Шпаківська, Іван Карпа в «Закарпатському музеї народної архітектури та побуту» провели консерваційні заходи щодо дерев’яного декоративного поліхромного різьблення XVIII–ХІХ ст. (декоративних колон, процесійних та настільних хрестів), поліхромної скульптури (Богородиця, Св. Йосип, Агнець Божий), темперного та олійного іконопису XVII–ХІХ ст. (унікальних народних ікон з циклу «Страсті Христові» та великоформатної ікони «Страшний Суд» XVIІ–XVIІI ст. (?), народних ікон «Богородиця Нев’янучий Цвіт з пророками», «Св. Миколай», «Деісус», «Богородиця Одигітрія», «Вознесіння» ІІ пол. XVII ст. – І пол. XVIII ст., «Собор Архангела Михаїла», «Іван Хреститель», «Новозавітня Трійця», «Богородиця Одигітрія» та «Христос Учитель» XVIII ст.). Окрему увагу було звернено на консервацію унікальної ікони «Архангел Михаїл» XV ст. – поч. XVI ст. (?) ст.
Художники-реставратори та науковці провели також обстеження народних ікон XVIII ст. іконостаса з села Колочава Міжгірського району Закарпаття, що сьогодні розташовані в інтер’єрі дерев’яної церкви Св. Архангела Михаїла (1777 р.) з села Шелестово Мукачівського району, та ікон пророчого ряду XVIII ст. з села Ялове на Закарпатті, які розміщені на території музею.
У Закарпатському обласному краєзнавчому музеї ім. Тиводара Легоцького художниками-реставраторами проведено консерваційно-реставраційні роботи над темперним та олійним професійним і народним іконописом XVII–ХІХ ст. із колекції музею – іконами «Христос Учитель», «Богородиця-Одигітрія», іконами апостольського ряду, іконами «Собор Архангела Михаїла» XVII ст., «Св. Великомученик Димитрій» XVIIІ ст. та хоругвами ХІХ ст. (?) «Христос Вседержитель / Св. Миколай (?)», «Вознесіння Богородиці / Воздвиження Чесного Хреста».
Завідувачем відділу наукових досліджень Львівської філії ННДРЦУ мікологом та кліматологом Олександрою Павленко та молодшим науковим співробітником відділу ентомологом Богданом Андріїшиним проведено обстеження стану збереженості музейних предметів щодо можливого ураження їх жуками-деревогризами та міцеліальними грибами; здійснено заміри вологості дерев’яних основ експонатів. Було вивчено температурно-вологісний та світловий режими експозиційних приміщень музеїв та фондосховищ.
У Закарпатському обласному художньому музеї імені Йосипа Бокшая та Меморіальному будинку-музеї Федора Манайла проведено обстеження стану експозиційних приміщень та музейних предметів. Зокрема в Меморіальному будинку-музеї Федора Манайла, окрім робіт художника (серед яких гравійовані декоративні гарбузи – відтворений ним унікальний вид народної творчості Закарпаття) обстежено давні предмети з особистої колекції митця – народну ікону, поліхрому скульптуру, підсвічники та хрести для подальшої їх реставрації у стаціонарних умовах Львівської філії ННДРЦУ.
Мукачівський історичний музей, який розташований у знаменитому замку «Паланок», відомий своєю унікальною екуменічною церквою-каплицею. Музейні предмети (іконопис XVIIІ–ХХ ст.), експоновані в ній, було обстежено художниками-реставраторами та науковцями Львівської філії ННДРЦУ.
Вивчення стану збереженості музейних цінностей допоможе визначити потребу музейних закладів у проведенні досліджень і консерваційно-реставраційних заходів відповідно до ступеня пошкодження цих предметів, необхідність надання першочергової допомоги музеям з питань збереження, пакування музейних експонатів, підготовлених до евакуації у зв’язку з воєнним станом в Україні.
Робота здійснювалася в межах реалізації міжнародного проєкту Національного науково-дослідного реставраційного центру України в рамках партнерства Міжнародного альянсу із захисту культурної спадщини в зонах конфлікту ALIPH (Швейцарія), Смітсонівського інституту (США) та компанії UBER.