В Одеській філії Національного науково-дослідного реставраційного центру України (ННДРЦУ) 2021 року було закінчено тривалу реставрацію картини Л. Веселовського “Христос і грішниця”, 1879 р., п.о., 222×189 см, із зібрання Одеського художнього музею.
Автор картини Людвік Веселовський (пол. Ludwik Wiesiołowski; в російських джерелах Людвіг Романович Веселовський; 1854 р., провінція Позен – 1892, Варшава) – польський живописець-академіст. У 1874–1880 рр. навчався в Імператорській академії мистецтв. Був удостоєний звання художника 1-го ступеня з історичного живопису (1879). Автор релігійних, історичних і жанрових полотен.
Картина “Христос і грішниця” спочатку була відправлена Академією мистецтв в Одеську малювальну школу (ОМШ), потім до новоствореного Одеського художнього музею.
Наприкінці 2019 року живопис було передано до Одеської філії ННДРЦУ для проведення наукової реставрації. У фондах ОХМ картина тривалий час зберігалася на музейному валу, у такому вигляді вона надійшла до філії. Після того, як твір було знято з валу, почалося уважне вивчення стану збереженості. З першого погляду стало зрозуміло, що музейний предмет перебуває в жахливому стані.
Картина мала значні пошкодження та не була придатна до експонування.
Основа твору – середньозернисте полотно полотняного переплетення, зі значними загальними викривленнями і деформаціями. У певний момент свого побутування (імовірно, під час румунської окупації Одеси) картина була скручена в рулон без жорстокої основи (музейного валу). У результаті механічного впливу твір набув значних пошкоджень на всю ширину живопису. У місцях заломів основи нитки полотна переламані, на деяких ділянках заломів і по лінії загортання полотна на авторському підрамку утворилися прориви (авторський підрамок не зберігся). Окрайки твору на всіх чотирьох боках мали отвори від цвяхів і втрати ниток полотна. Загальна кількість втрат фарбового шару досягала 30%.
Значні поверхнево-пилові забруднення покривали всю поверхню живопису і зворотного боку. Сторонні записи у верхній частині картини в деяких місцях утрат, а також по всій висоті твору, непрофесійні суцільні тонування, що виконані із заходом на авторський живопис. Потертості й утрати лакового шару.
Комплексні фізико-хімічні дослідження говорять про те, що картина є складним, багатошаровим академічним живописом кінця ХІХ століття, що набув значних пошкоджень під час свого побутування та потребує проведення консерваційно-реставраційних заходів.
Було проведено суцільне зміцнення фарбового шару і ґрунту по всій поверхні твору. Усунено деформації основи. Вилучено забруднення зі зворотного боку полотна. Зведено та доповнено прориви полотна. З трьох боків здубльовано реставраційні крайки. Верхню авторську крайку вирішено не дублювати через її задовільну ширину та стан збереження. Виготовлено якісний кілковий експозиційний підрамок з подвійною хрестовиною. Твір натягнуто на експозиційний підрамок. У місця втрат фарбового шару і ґрунту підведено тонований реставраційний ґрунт. Після вирівнювання реставраційного ґрунту видалено поверхнево-пилові забруднення з поверхні живопису. У процесі видалення щільних поверхневих забруднень у лівому нижньому куті картини відкрито авторський підпис, що мав потертості, втрати та частковий запис. За допомогою оптичного збільшення вдалося зняти запис та прочитати напис: Л. Веселовскій. Місцями вирівняно авторську лакову плівку. Вилучено сторонні записи. Виконано багатошарове тонування втрат фарбового шару в манері авторського живопису, але з відмінністю по фактурі за кольором та тоном. Живопис покрито захисним шаром реставраційного лаку.
Наукове дослідження та реставрацію виконав завідувач науково-дослідного реставраційного відділу Одеської філії ННДРЦУ, художник-реставратор станкового живопису першої категорії Поляков І.В.
У науковій реставрації брав участь художник-реставратор станкового живопису першої категорії Онопрієнко В.Ю.
Фізико-хімічні дослідження провела зав. науково-дослідним відділом Одеської філії ННДРЦУ Боровська Ж.М.