Cock RingWeb HostingSpell Check

РЕСТАВРАЦІЯ КАРТИНИ Л. ВЕСЕЛОВСЬКОГО “ХРИСТОС І ГРІШНИЦЯ”

РЕСТАВРАЦІЯ КАРТИНИ Л. ВЕСЕЛОВСЬКОГО “ХРИСТОС І ГРІШНИЦЯ”

РЕСТАВРАЦІЯ КАРТИНИ Л. ВЕСЕЛОВСЬКОГО “ХРИСТОС І ГРІШНИЦЯ”

В Одеській філії Національного науково-дослідного реставраційного центру України (ННДРЦУ) 2021 року було закінчено тривалу реставрацію картини Л. Веселовського “Христос і грішниця”, 1879 р., п.о., 222×189 см, із зібрання Одеського художнього музею.

Автор картини Людвік Веселовський (пол. Ludwik Wiesiołowski; в російських джерелах Людвіг Романович Веселовський; 1854 р., провінція Позен – 1892, Варшава) – польський живописець-академіст. У 1874–1880 рр. навчався в Імператорській академії мистецтв. Був удостоєний звання художника 1-го ступеня з історичного живопису (1879). Автор релігійних, історичних і жанрових полотен.

Картина “Христос і грішниця” спочатку була відправлена Академією мистецтв в Одеську малювальну школу (ОМШ), потім до новоствореного Одеського художнього музею.

Наприкінці 2019 року живопис було передано до Одеської філії ННДРЦУ для проведення наукової реставрації. У фондах ОХМ картина тривалий час зберігалася на музейному валу, у такому вигляді вона надійшла до філії. Після того, як твір було знято з валу, почалося уважне вивчення стану збереженості. З першого погляду стало зрозуміло, що музейний предмет перебуває в жахливому стані.

Картина мала значні пошкодження та не була придатна до експонування.

Основа твору – середньозернисте полотно полотняного переплетення, зі значними загальними викривленнями і деформаціями. У певний момент свого побутування (імовірно, під час румунської окупації Одеси) картина була скручена в рулон без жорстокої основи (музейного валу). У результаті механічного впливу твір набув значних пошкоджень на всю ширину живопису. У місцях заломів основи нитки полотна переламані, на деяких ділянках заломів і по лінії загортання полотна на авторському підрамку утворилися прориви (авторський підрамок не зберігся). Окрайки твору на всіх чотирьох боках мали отвори від цвяхів і втрати ниток полотна. Загальна кількість втрат фарбового шару досягала 30%.

Значні поверхнево-пилові забруднення покривали всю поверхню живопису і зворотного боку. Сторонні записи у верхній частині картини в деяких місцях утрат, а також по всій висоті твору, непрофесійні суцільні тонування, що виконані із заходом на авторський живопис. Потертості й утрати лакового шару.

Комплексні фізико-хімічні дослідження говорять про те, що картина є складним, багатошаровим академічним живописом кінця ХІХ століття, що набув значних пошкоджень під час свого побутування та потребує проведення консерваційно-реставраційних заходів.

Було проведено суцільне зміцнення фарбового шару і ґрунту по всій поверхні твору. Усунено деформації основи. Вилучено забруднення зі зворотного боку полотна. Зведено та доповнено прориви полотна. З трьох боків здубльовано реставраційні крайки. Верхню авторську крайку вирішено не дублювати через її задовільну ширину та стан збереження. Виготовлено якісний кілковий експозиційний підрамок з подвійною хрестовиною. Твір натягнуто на експозиційний підрамок. У місця втрат фарбового шару і ґрунту підведено тонований реставраційний ґрунт. Після вирівнювання реставраційного ґрунту видалено поверхнево-пилові забруднення з поверхні живопису. У процесі видалення щільних поверхневих забруднень у лівому нижньому куті картини відкрито авторський підпис, що мав потертості, втрати та частковий запис. За допомогою оптичного збільшення вдалося зняти запис та прочитати напис: Л. Веселовскій. Місцями вирівняно авторську лакову плівку. Вилучено сторонні записи. Виконано багатошарове тонування втрат фарбового шару в манері авторського живопису, але з відмінністю по фактурі за кольором та тоном. Живопис покрито захисним шаром реставраційного лаку.

Наукове дослідження та реставрацію виконав завідувач науково-дослідного реставраційного відділу Одеської філії ННДРЦУ, художник-реставратор станкового живопису першої категорії Поляков І.В.

У науковій реставрації брав участь художник-реставратор станкового живопису першої категорії Онопрієнко В.Ю.

Фізико-хімічні дослідження провела зав. науково-дослідним відділом Одеської філії ННДРЦУ Боровська Ж.М.

 

1.1 Загальний вигляд до реставрації. Зняття з музейного валу

1.2 Загальний вигляд до реставрації

1.3 Загальний вигляд до реставрації в бічному освітленні. Онопрієнко В.Ю. виконує фотофіксацію

 

1.4 Загальний вигляд у процесі укріплення фарбового шару

1.5 Загальний вигляд у процесі натягування полотна на підрамок

1.6 Загальний вигляд у процесі додаткового укріплення фарбового шару

1.7 Поляков І.В. виконує нанесення реставраційного ґрунту

1.9 Онопрієнко В.Ю. у процесі нанесення ізоляційного шару лаку

1.10 Загальний вигляд у процесі тонування

1.11 Онопрієнко В.Ю. у процесі виконання тонувань

1.12 Онопрієнко В.Ю. виконує тонування

1.13 Загальний вигляд. Лицевий бік після реставрації

1.14 Загальний вигляд. Зворотний бік після реставрації

2.1 Фрагмент до реставрації. Пряме освітлення

2.2 Фрагмент до реставрації. Бічне освітлення

2.3 Фрагмент у процесі видалення забруднень

2.5 Фрагмент у процесі реставрації після видалення забруднень

2.6 Поляков І.В. виконує підведення реставраційного ґрунту

2.7 Онопрієнко В.Ю. виконує тонування живопису

 

 

Залишити коментар