Міжнародна підтримка вітчизняних інституцій у збереженні Музейного фонду України має різні напрями, і один із них – організація стажувань для художників-реставраторів.
Руйнування росіянами Каховської ГЕС, обміління Дніпра довкола Хортиці, численні археологічні знахідки, у тому числі на місці вирв від обстрілів, контроль за станом збереженості спакованих музейних колекцій та необхідність оперативних консерваційно-реставраційних втручань – цей ланцюжок причин і наслідків неминуче свідчить про збільшення обсягів роботи для кваліфікованих художників-реставраторів. Наразі за підтримки Бюро ЮНЕСКО в Україні було придбано реставраційні матеріали й приладдя та реалізується програма стажувань у Національному науково-дослідному реставраційному центрі України, учасниками якої є фахівці реставраційного напряму Національного заповідника «Хортиця» (м. Запоріжжя).
На базі науково-дослідного відділу реставрації творів з металу ННДРЦУ (м. Київ) проходять стажування три художники-реставратори. Під керівництвом Віктора Голуба, завідувача цього відділу художника-реставратора вищої кваліфікаційної категорії, Дмитро Гришко (друга кваліфікаційна категорія, твори з металу) та Андрій Денисенко (третя кваліфікаційна категорія, твори з металу) продовжують опановувати реставрацію предметів з кольорових та дорогоцінних металів (сплавів на основі срібла), вивчають рекристалізацію та особливості використання твердих припоїв. Поліна Петрашина (друга кваліфікаційна категорія, твори з кераміки) розширює власні горизонти, і її стажування стосується основ реставрації предметів з чорного металу та сплавів на основі міді (керівник – художник-реставратор вищої кваліфікаційної категорії Олександр Орищак).
Копітке навчання передбачає серйозне наукове підґрунтя теоретичну частину, з наголосом на техніці безпеки й правильності ведення реставраційної документації (особливо щодо дорогоцінних металів), та практичну роботу з експериментальними зразками. Залучено також фахівців інших підрозділів ННДРЦУ: завідувач сектору фотодокументування Олександр Солдатенко допомагає розібратися з тонкощами фотофіксації та макрозйомки предметів, завідувач наукового сектору рентгенографічних досліджень та дозиметрії кандидат геологічних наук Олексій Андреєв проводить дослідження сплавів за допомогою рентгенофлуоресцентного аналізу (РФА).
Ще один художник-реставратор, Ольга Кулігіна, проходить стажування з реставрації олійного живопису, а саме: у частині його дублювання за допомогою адгезиву BEVA (експериментальний зразок – ікона на полотні «Три Святителі» ХІХ ст.). Керівником є художник-реставратор вищої кваліфікаційної категорії науково-дослідного відділу реставрації творів олійного живопису ННДРЦУ Анастасія Черниченко. Подібно до програми з металами, мова йде про теоретичні й практичні аспекти реставраційних заходів, побудованих на принципах наукоємності. Тому до організації стажування залучені в.о. заступника генерального директора з наукової роботи Віра Распопіна, старші наукові співробітники наукового відділу фізико-хімічних досліджень Олена Асаулова й Наталія Шевченко (мікрохімічний аналіз проб), вище згаданий Олексій Андреєв (рентгенографія художніх пам’яток), завідувач наукового відділу біологічних досліджень Тетяна Митківська (дезінфекція та дезінсекція творів), старший науковий співробітник наукового відділу кліматології Ірина Лушпієнко (вплив параметрів мікроклімату на основи музейних предметів), фахівець сектору фотодокументування Артем Ілінг (дослідження і фотофіксація). Дублювання полотна здійснюється з використанням спеціального вакуумного стола, що був отриманий минулого року від британської компанії-розробника Willard Conservation Ltd.
На фото – засідання науково-реставраційної ради ННДРЦУ, під час яких заслухали, обговорили й схвалили програми стажувань, та перші кроки стажувальної практики. Якими будуть результати і враження самих художників-реставраторів, дізнаємося вже найближчим часом. А поки бажаємо їм успіхів у засвоєнні нових знань і навичок!