Відрядження фахівців ННДРЦУ до Чернігова 15 серпня, про яке ми вже згадували, мало й практичне завдання: консерваційно-реставраційні заходи в заквітчаній садибі Чернігівського літературно-меморіального музею-заповідника М. М. Коцюбинського.
Команда науково-дослідного відділу реставрації меблів та етнографічних предметів з дерева продовжила роботу з меблями. Під час попередніх відряджень було очищено дерев’яні основи й лакові поверхні дивану та стільців, тож цього разу художники-реставратори Дмитро Бублик і Микола Какадій зосередилися на тонуванні та відновленні втрачених фрагментів декоративно-захисного покриття. На тому превентивні заходи для підтримки експозиційного вигляду призупинені, і в перспективі можуть бути відновлені в частині реставрації елементів з тканини.
У меморіальній кімнаті – вітальні, яка разом зі спочивальнею найбільше постраждала від мінометного обстрілу росіянами 6 березня 2022 року, завідувач відділу художник-реставратор вищої кваліфікаційної категорії Олександр Закусило продовжив локальне тонування пошкодженої стільниці письмового стола. Справа в тім, що пісок і порох, які на великій швидкості проносить вибухова хвиля, діють на глянцеві поверхні як абразив і моментально спричиняють безліч мікротріщин. Заповнити їх та відновити рівень полірування – трудомістке і тривале в часі завдання, бо передбачає багаторазове нанесення спеціальних заповнювальних матеріалів. Того ж потребує і постраждалий рояль, у цілому відреставрований 2022 року. Зараз художник-реставратор Софія Закусило виконала його проміжне полірування в процесі консервації глянцевого декоративно-захисного покриття.
Для нових співробітників ННДРЦУ, які проходять стажування, поїздка до Чернігова стала першим досвідом роботи на базі музею. Так, художники-реставратори Амалія Комиз, Анастасія Недашківська і Катерина Миронюк практикувалися на експонатах науково-допоміжного фонду описувати стан збереженості та видаляти забруднення. Керувала й навчала художник-реставратор першої кваліфікаційної категорії науково-дослідного відділу реставрації творів з кераміки та скла, кам’яної та гіпсової скульптури Валерія Рода. У той же час вона проводила консерваційно-реставраційні заходи щодо скляного абажура гасової лампи, що є частинкою меморіальної експозиції садиби.
У цілому багато було встигнуто впродовж дня, і сприяли цьому фонд ALIPH (Швейцарія), Смітсонівський інститут (США) і транспортна компанія UBER Technologies, Inc. (США).
Світлини завідувача сектору фотодокументування ННДРЦУ Олександра Солдатенка.