Такий досвід у Національного науково-дослідного реставраційного центру України вперше, і, на жаль, у часи війни і через неї: рятуємо графіті на кімнатних шпалерах. Це твір «Бородатий чоловік приймає ванну» («Старий купається у ванній») британського вуличного художника Бенксі, намальований ним восени 2022 року у зруйнованій росіянами квартирі в селі Горенка Гостомельської селищної громади неподалік Києва. Будинок підлягає відновленню, тож місцева влада вирішила зберегти стінопис.
Протягом 2023-2024 років художники-реставратори Центру неодноразово обстежували стан збереженості роботи, надавали рекомендації, зокрема стосовно необхідності захисту оргсклом. Це в парі з сигналізацією добре захищало від вандалів, однак особливості захисної конструкції мали вплив: конденсат і дія сонячного проміння сприяли біологічному зараженню паперової основи. Рекомендувалося демонтувати графіті, дублювати його на нову основу і зберігати в закритому приміщенні.
Після звернення Гостомельської селищної військової адміністрації, за складних погодних умов 12 червня фахівці ННДРЦУ: художники-реставратори документальних пам’яток Ганна Горишняк (завідувач профільного відділу), Андрій Костенко та художники-реставратори творів графіки Тамара Гайчук, Ніна Ткаченко – демонтували стінопис. Усі його фрагменти, перекладені фільтрувальним папером, привезли до лабораторії Центру, де разом із художниками-реставраторами творів графіки Ольгою Корвацькою, Настасією Орєховою, Євгенією Осадчою, Катериною Козак-Воєдило та художниками-реставраторами документальних пам’яток Жанною Травніковою, Тетяною Мельниченко, Іриною Дзюбою невідкладно взялися за реставраційний інструментарій. Потрібно було видалити, відділити паперову основу шпалер, що мала біологічне зараження, від верхнього вінілового шару, якого теж не оминуло це зараження і на якому, власне, і було графіті. Опісля, переклавши фільтрувальним папером, твір перенесли до окремого приміщення на рівну робочу поверхню.
Фізико-хімічні, біологічні дослідження, розробка програми консерваційно-реставраційних заходів, їх здійснення – такі завдання стоять перед художниками-реставраторами, і роботи вже розпочато. Попереду складний процес порятунку, що дозволить зберегти графіті – твір вуличного мистецтва і частинку важкої пам’яті періоду здоланної російської агресії.
Відео: Гостомельська селищна військова адміністрація.
Відеоматеріал за посиланням: відео