У минулому році завдяки грантовій підтримці Cultural Emergency Response (CER) та Смітсонівського інституту (США) ННДРЦУ отримав два апарати лазерного зварювання. Це розширило можливості художників-реставраторів при виконанні окремих процесів реставрації творів з металу.
При механічних пошкодженнях предметів з металів, їх фрагментації, з утворенням деформацій тріщин і розривів, зварювання за допомогою лазера може бути єдиним ефективним способом для збереження художньої та конструктивної цілісності предмета. Зазвичай у реставраційній практиці використовуються різні клеї та дублюючі основи, які з часом потребують повторного втручання та корегування. Головною особливістю лазерного зварювання є локальний, точковий нагрів ділянки предмета без нагрівання всієї основи. При цьому зберігається оздоблення предметів: позолота, емалі, чернь, благородна патина, інкрустації іншими матеріалами, що не може бути гарантовано у випадках застосування традиційної техніки паяння на твердий припій, де вся основа предмета нагрівається до високої температури. Придбання лазерного апарату моделі Aries від італійського виробника OROTIG надає можливість проводити локальне зварювання різних металів та сплавів з товщиною зварювального шва від 0.1 до 2 мм у широкому діапазоні.
Після налаштування та корекції апарата лазерного зварювання із залученням представників виробника художники-реставратори відділу певний час проводили експериментальні роботи на окремих взірцях із різних металів та їхніх сплавів, застосовуючи різні режими зварювання для вивчення можливостей обладнання. У науково-дослідному відділі реставрації творів з металу є кілька музейних предметів, що потребують конструктивних з’єднань. На сьогодні вже отримані ефективні результати з використанням лазерного зварювання на одному з предметів. Це козацька шабля з колекції В. Тарновського (Чернігівський історичний музей імені В.В. Тарновського), оздоблена сріблом, яка надійшла в реставрацію зі значними розривами та деформаціями. Саме завдяки використанню апарата лазерного зварювання вдалося якісно й надійно з’єднати розриви на срібних деталях ефесу та піхов, що надало конструктивної міцності та цілісності складовим шаблі. Реставрація предмета на стадії завершення. Ще кілька цінних предметів знаходяться на початковій стадії застосування апарату, серед яких напрестольні хрести XVII–XVIII ст., порохівниця з колекції В. Тарновського, яку використав на своїй картині «Запорожці» Ілля Ріпин, срібний глек візантійської роботи IV–V ст.
Враховуючи, що на сьогодні культурна спадщина України наражається на небезпеку під час воєнних дій, наявність апарату лазерного зварювання відкриває додаткові можливості для художників-реставраторів ННДРЦУ у збереженні культурної спадщини України.
Матеріал підготував завідувач науково-дослідного відділу реставрації творів з металу ННДРЦУ художник-реставратор вищої кваліфікаційної категорії Віктор Голуб.
У Харківській філії ННДРЦУ такий же апарат лазерного зварювання нині використовують для реставрації фрагменту оздоблення окладу Євангелія з фондів КЗ «Музей мистецтв» КОР.