Новітнє обладнання – часто один із суттєвих чинників пришвидшення консерваційно-реставраційних процесів, поліпшення їхньої якості. Саме тому міжнародна допомога Національному науково-дослідному реставраційному центрові України від Cultural Emergency Response (CER) та Смітсонівського інституту (США) містила й сучасні мікроскопи KONUS CRYSTAL PRO 7x-45x STEREO (зі штативом), без яких не обходиться левова частина реставрації в ННДРЦУ. Завдяки стереоскопічності та обертанні оптичної штанги мікроскопа на 360° робоча область художника-реставратора досить широка, майже 0,5 метра в діаметрі. І це додає зручності в роботі з габаритними музейними предметами.
Вивчення стану збереженості предмета, його матеріалів та особливостей технологій виготовлення; локальне контрольоване механічне очищення живопису, музейних предметів з тканини, шкіри, кістки, металу тощо, у тому числі з фото- й відеодокументуванням; чищення предметів з органічних матеріалів археологічного збереження; реставрація фарбового шару – лише частковий перелік завдань, які виконують художники-реставратори ННДРЦУ і трьох його філій з використанням цих приладів.
Нині перебувають на реставрації і потребують проведення реставраційних заходів мікроскопічної точності десятки музейних предметів. Так, фахівці Львівської філії рятують, серед іншого, іконопис із фондової збірки КЗ «Чернівецький обласний музей народної архітектури та побуту» та Івано-Франківського краєзнавчого музею, портрети з колекції КЗ ЛОР «Львівський історичний музей», поліхромну скульптуру з Почаївського історико-художнього музею.
Якими б складними не були безпекові умови в місті, художники-реставратори Одеської філії працюють, зокрема, над реставрацією ікон із фондів комунальних установ «Одеський історико-краєзнавчий музей» та «Одеський муніципальний музей особистих колекцій імені О. В. Блещунова». На фото також момент отримання філією мікроскопа минулого року та нещодавня комплексна реставрація ескізу до картини О. Ацманчука «Барабанщик» (КУ «Одеський національний художній музей»), що нині представлений на виставці в Міжнародному Центрі Культури в Кракові (Польща).
Харківська філія, незважаючи на щоденні обстріли з боку рф, не припиняє консерваційно-реставраційну роботу стосовно низки музейних предметів. Серед них – експонати з фондів КЗ «Харківський історичний музей імені М. Ф. Сумцова» ХОР, КЗ СОР «Сумський обласний краєзнавчий музей», а також фрагмент гравюри з Євангелія «Апракос» 1707 р. – того самого, яке на свій страх і ризик сховали від російських окупантів співробітники Ізюмського краєзнавчого музею імені М. В. Сібільова.
Науково-дослідні відділи ННДРЦУ в Києві також широко застосовують мікроскопи KONUS, кожен відділ – свій власний. Тож скрупульозна реставраційна робота продовжується, і на фото – лише невеликий її фрагмент. Зокрема, художники-реставратори рятують стародрук з колекції «Камінь-Каширського краєзнавчого музею» Камінь-Каширської міської ради Волинської області, фото з Волинського краєзнавчого музею, живописні мініатюри і твори графіки з Національного музею мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків, ікони і графіку зі збірки Уманського краєзнавчого музею, обрамлення ікони з іконостасу церкви Святого Юра – частини об’єкта зі Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО (Музей «Дрогобиччина» Дрогобицької міської ради Львівської області).
Як бачимо, «географія» музейних предметів, над порятунком яких працюють фахівці ННДРЦУ, доволі широка. Сприяє цій роботі й міжнародна грантова допомога, завдячуючи якій науково-технічна складова реставрації йде в ногу з часом.