16 травня 2024 року в Міжнародному Центрі Культури в Кракові (Польща) відкрилася виставка «Одеса. Довге ХХ століття в мистецтві». Це унікальна презентація історії мистецтва Одеси ХХ століття, справжня данина багатій культурній та мистецькій спадщині України.
На виставці представлено 26 експонатів з колекції Одеського національного художнього музею. Декілька картин, що були в незадовільному стані збереженості, потребували фахової підготовки для подальшого безпечного транспортування та експонування. У лютому-березні 2024 року художниками-реставраторами Одеської філії Національного науково-дослідного реставраційного центру України були здійснені необхідні консерваційно-реставраційні заходи щодо цих картин на базі Одеського національного художнього музею та на базі Одеської філії ННДРЦУ.
З картиною «Скоро вирушаємо» 1972 року автора Ю.М. Єгорова художники-реставратори працювали на базі Одеського національного художнього музею.
Стан збереженості твору до реставрації був такий:
- авторський підрамник мав механічні пошкодження;
- планки підрамника розсунуті в місцях з’єднання;
- втрачено чотири клинці; ті з них, що залишилися, мали пошкодження та не виконували своїх функцій;
- основа – полотно – деформовано, зі вм’ятинами;
- окрайки, місцями короткі, не закріплені на підрамнику, мали прориви від цвяхів та механічні пошкодження країв;
- верхня і права окрайки настільки короткі, що майже не трималися на планках підрамника;
- фарбовий шар мав аварійний кракелюр на деяких пастозних ділянках живопису та в місцях механічних пошкоджень полотна;
- дрібні втрати і сколи гострої та рельєфної структури мазків;
- загальні пилові забруднення підрамника, основи та поверхні живопису.
Було проведено такі консерваційно-реставраційні заходи:
- видалено пилові забруднення з лицевого і зворотного боків твору;
- картину демонтовано з підрамника;
- виконано реставрацію авторського підрамника, очищено від бруду, виготовлено нові клинці;
- дубльовано дві окрайки полотна за допомогою плівки BEVA 371, отриманої завдяки фонду ALIPH Foundation, Швейцарія;
- картину натягнуто на авторський підрамник;
- укріплено аварійні ділянки кракелюру фарбового шару.
Реставраційні роботи організував та виконав завідувач науково-дослідного реставраційного відділу Одеської філії ННДРЦУ художник-реставратор творів станкового живопису І категорії Ілля Поляков разом з художником-реставратором творів станкового живопису І категорії цього ж відділу Вадимом Онопрієнком.
У рамках підготовки творів до транспортування та експонування було проведено консервацію ще двох картин одеських авторів – О.Б. Фрейдіна «Рожевий ранок» 1977 року та В.В. Маринюка «Мати з дитиною» 2011 року.
На базі Одеської філії Національного науково-дослідного реставраційного центру України завідувач науково-дослідного реставраційного відділу Одеської філії ННДРЦУ художник-реставратор творів станкового живопису І категорії Ілля Поляков здійснив комплексну наукову реставрацію ескізу до картини «Барабанщик» видатного одеського художника Олександра Ацманчука.
Олександр Ацманчук (1923-1974) – зірка одеської арт-сцени 1960-х і яскравий представник так званого суворого стилю. Багатьом відвідувачам Одеського національного художнього музею знайома його програмна робота «Політ» – ця улюблена глядачами картина прикрашала експозицію до повномасштабного вторгнення. Іншим великим твором мав стати «Барабанщик», але Ацманчук встиг зробити тільки ескіз до нього, який тепер виставлено на виставці «Одеса. Довге ХХ століття в мистецтві» в Міжнародному Центрі Культури в Кракові (Польща).
10 жовтня 1974 року художник передчасно помер.
Стан збереженості, який ескіз мав до проведення комплексної реставрації:
- авторська основа ескізу – картон товщиною 2 мм; під час попередньої реставрації твір було дубльовано на нову основу; авторська основа разом з дублювальною основою мали дугоподібну деформацію по ширині, направлену у зворотній бік;
- по периметру авторська основа мала розшарування картону в торцях, втрати на кутах і втрати верхніх шарів картону разом із живописом по краях;
- спостерігалися ділянки відшарування авторської основи (картону) від дублювальної основи (ДВП);
- по всьому периметру щонайменші відшарування мали відстань від країв від 0,5 до 2 см;
- найбільші відшарування розташовалися по правому краю;
- у місцях великих за площею відшарувань відбулися розриви верхніх шарів картону і фарбового шару;
- нараховувалося 7 розривів, які мали довжину від 4 до 9 см.; краї розривів були припідняті;
- ґрунтове покриття тонке, білого кольору, проглядалося в місцях втрат фарбового шару.
Фарбовий шар ескізу – це багатошаровий олійний живопис значної фактури й товщини, що мав такі пошкодження:
- втрати на кутах 3,5х3 см і менші, по нижньому краю – розміром 3х0,5 см;
- численні дрібні втрати на краях зі всіх чотирьох боків твору;
- пошкодження фарбового шару в місцях розривів основи;
- ділянки розшарування фарбових шарів із втратами верхніх шарів;
- у найвищих точках фактурного живопису – сколи, втрати, а також придавленості фарбового шару;
- кракелюр у фактурних ділянках.
Попередні реставраційні втручання з лицевого боку:
- залишки тонкого напівпрозорого паперу по лівому краю;
- ґрунт білого кольору, який було підведено на всіх чотирьох кутах;
- реставраційний ґрунт крихкий, місцями відшаровувався, мав втрати;
- реставраційні тонування присутні на поверхні реставраційного ґрунту, місцями з заходом на авторський живопис;
- тонування помітно відрізнялися за кольором і тоном.
На поверхні живопису, в основному в лівій нижній чверті ескізу, були плями сторонньої фарби сірого кольору. Уздовж лівого і правого країв – слабо помітні смуги бронзової фарби. У цілому – загальні поверхневі пилові забруднення фарбового шару.
Під час приймання предмету на тимчасове зберігання для проведення реставрації старший науковий співробітник Одеської філії ННДРЦУ Вікторія Коритнянська провела мікологічне дослідження твору. У результаті було виявлено нальоти мікроскопічних грибів у верхній частині лівого торця твору.
Консерваційно-реставраційні заходи:
- проведено дезінфекційну обробку торців картону та ДВП, видалено нальоти мікроскопічних грибів;
- укріплено розриви картону з припіднятими краями, підклеєно розшарування авторського картону та дублювальної основи;
- укріплено аварійні ділянки фарбового шару;
- видалено зруйновані попередні реставраційні втручання;
- підведено реставраційний ґрунт з імітацією фактури авторського живопису;
- видалено поверхневі забруднення та плями сторонньої фарби;
- нанесено захисний шар лаку на поверхню живопису;
- тоновано реставраційні вставки ґрунту;
- ескізу надано експозиційного вигляду, підготовлено до пакування і транспортування.
Виставка «Одеса. Довге ХХ століття в мистецтві», яку відкрито в Міжнародному Центрі Культури в Кракові (Польща), триватиме до 1 вересня 2024 року.
Фото до картини Єгоров Ю. М. «Скоро вирушаємо» 1972 р. п.о., 157х146 см.
1. Загальний вигляд лицевого боку до реставрації.
2. Загальний вигляд лицевого боку після реставрації.
3. Загальний вигляд зворотного боку до реставрації.
4. Загальний вигляд зворотного боку після реставрації.
5. Фрагмент лицевого боку до реставрації.
6. Фрагмент лицевого боку після реставрації.
7. Фрагмент зворотного боку до реставрації.
8. Фрагмент зворотного боку після реставрації.
9. Фрагмент зворотного боку до реставрації.
10. Фрагмент зворотного боку після реставрації.
11. Процес реставрації. Полотно демонтоване з підрамника.
12. Процес реставрації. Підготовка нового полотна для дублювання окрайок.
13. Процес реставрації. Дублювання окрайок.
14. Процес реставрації. Художник-реставратор творів станкового живопису І категорії Ілля Поляков працює з плівкою BEVA 371 під час дублювання окрайок.
15. Процес реставрації. Художник-реставратор творів станкового живопису І категорії Ілля Поляков виконує дублювання окрайок.
16. Процес реставрації. Художник-реставратор творів станкового живопису І категорії Вадим Онопрієнко виконує монтаж картини на авторський підрамник.
17. Процес реставрації. Художник-реставратор творів станкового живопису І категорії Ілля Поляков виконує монтаж картини на авторський підрамник.
18. Процес реставрації. Художник-реставратор творів станкового живопису І категорії Ілля Поляков працює з картиною «Скоро вирушаємо» 1972 р. автора Єгорова Ю. М.
Фото до ескізу «Барабанщик» 1973 р., Олександр Ацманчука, картон, олійний живопис, 69,6х49,4 см.
19. Загальний вигляд лицевого боку до реставрації.
20. Загальний вигляд лицевого боку в процесі реставрації.
21. Загальний вигляд лицевого боку після реставрації.
22. Фрагмент лицевого боку до реставрації.
23. Фрагмент лицевого боку після реставрації.
24. Процес реставрації. Художник-реставратор творів станкового живопису І категорії Ілля Поляков в процесі підведення реставраційного ґрунту з імітацією фактури авторського живопису. Роботи проводяться під мікроскопом для контролю точності виконання. Мікроскоп отримано для обладнання реставраційної майстерні завдяки ALIPH Foundation, Швейцарія.
25. Процес реставрації. Художник-реставратор творів станкового живопису І категорії Ілля Поляков наносить захисний шар реставраційного лаку на поверхню живопису.
26. Фрагмент. Процес нанесення захисного шару реставраційного лаку на поверхню живопису.
Фото картин в експозиції з відкриття виставки.
27. Міжнародний Центр Культури в Кракові (Польща)
28. Афіши на відкритті виставки «Одеса. Довге ХХ століття в мистецтві».
29. Картина «Скоро вирушаємо» автора Єгорова Ю. М. та картина Маринюка В. В. «Мати з дитиною» в експозиції виставки.
30. Ескіз «Барабанщик» автора Олександра Ацманчука в експозиції виставки.
31. Ескіз «Барабанщик» Олександр Ацманчук
32. Картина Фрейдіна О.Б. «Рожевий ранок» в експозиції виставки.