Ми продовжуємо плідно працювати в Переяславі. Спочатку команда фахівців Національного науково-дослідного реставраційного центру України під керівництвом заступника генерального директора ННДРЦУ з науково-реставраційної роботи Тетяни Бичко 4 квітня 2023 р. обстежила стан збереженості музейних груп зберігання «Живопис», «Меблі», «Тканини» в Національному історико-етнографічному заповіднику «Переяслав» та відібрала експонати, які вимагають термінового реставраційного втручання. А вже з 10 до 14 квітня дві групи художників-реставраторів поїхали до Переяслава з метою здійснювати невідкладні консерваційно-реставраційні заходи щодо музейних предметів.
Зокрема, завідувач науково-дослідного відділу реставрації меблів та етнографічних предметів з дерева Олександр Закусило та художник-реставратор Дмитро Бублик провели консерваційно-реставраційні роботи на музичних інструментах 1 пол. ХХ ст. (7 бандур, 1 кобза), дерев’яній скульптурі та предметах побуту 2 пол. ХІХ ст. – поч. ХХ ст. (2 сита, сільниця).
Художники-реставратори здійснили складну поетапну реставрацію бандур, оскільки кожен інструмент вимагав індивідуального підходу через значні розломи на верхніх та нижніх деках інструментів. Знепилили, видалили забруднення та побутові нашарування, підклеїли деталі, що відставали, та оздоблення.
На скульптурі «Партизани у засідці» Штепи А.Г., 1974 р. провели знепилення та антисептування.
Побутові предмети, а особливо сита, були сильно вражені пліснявою, мали залишки органічних речовин, які створювали мікросередовище для розвитку мікроміцетів. Реставратори видалили пилобрудові нашарування, очистили та укріпили ззовні дерев’яні предмети. Виконали загальне антисептування і на завершення консерваційно-реставраційних робіт наново антисептували.
Анастасія Богдан та Віта Коротких, художники-реставратори науково-дослідного відділу реставрації творів темперного живопису, рятували 26 ікон Музею історії української православної церкви – філії НІЕЗ «Переяслав», які перебували в аварійному стані.
Провели консерваційні заходи на іконах, що були найбільш пошкоджені та мали осипання фарбового шару. Фахівці відновили зв’язок фарбового шару з ґрунтом та основою. Вибірково, на деяких іконах провели локальне укріплення деструктивної деревини, пошкодженої жуком-деревогризом. Здійснили знепилення зворотних боків ікон.
Дві ікони: «Матір Божа» ХІХ ст. та «Пресвята Марія Богородиця» кін. ХVIII – поч. ХІХ ст. – були відібрані для реставрації безпосередньо на базі Реставраційного центру.
Завдяки консерваційним заходам музейні предмети були врятовані від подальшої руйнації.