1 листопада 2022 року Сергій Омельник, завідувач Харківської філії Національного науково-дослідного реставраційного центру України, та Світлана Єфанова, художник-реставратор творів з кераміки та скла, разом із виконуючою обов’язки директора Харківського історичного музею Ольгою Сошніковою здійснили робочу поїздку до Національного літературно-меморіального музею Г.С. Сковороди, що в селищі Сковородинівка Богодухівського району Харківської області.
Усім небайдужим громадянам України відомо, що 6 травня 2022 року о 22.50 російські загарбники здійснили черговий акт вандалізму проти культурної та історичної спадщини українського народу. Російська ракета, запуск якої було здійснено з літака, влучила в будівлю Національного літературно-меморіального музею Г.С. Сковороди і спричинила суттєві руйнування. Дах обвалився, виникла пожежа. Значна частина колекції до цієї миті вже була винесена та захована, але деякі експонати, у тому числі велика скульптура Григорія Сковороди, ще залишилися в приміщенні й тому зазнали пошкоджень.
Скульптуру «Григорій Сковорода – мислитель» було створено харківським скульптором Ігорем Павловичем Ястребовим у 1971 році (розміри: 2500х90х78 см, гіпс, лиття, монтування, фарбування).
У день приїзду було здійснено ретельний огляд музейного предмета з метою обстеження стану збереженості. Реставратори з’ясували, що в скульптурному сенсі твір постраждав незначно, натомість ступінь руйнування гіпсової основи (численні тріщини) викликає занепокоєння. При цьому декоративне фарбове покриття перебуває в критичному стані, має значні осипання та втрати на скульптурі (на правому боці голови, правій руці, лівій руці з книжкою, на одежі, чоботах) і подіумі. Було вирішено, що скульптура потребує обов’язкової консервації поверхні гіпсової основи і фарбового шару та реставраційних робіт зі скріплення місця розламу на правій руці і укріплення місць відколів та великих тріщин.
Ураховуючи те, що скульптуру найближчим часом збираються транспортувати на виставку, присвячену 300-річчю з дня народження Григорія Савича Сковороди, реставратори прийняли рішення розпочати консерваційно-реставраційні роботи негайно.
Художник-реставратор творів з кераміки та скла вищої кваліфікаційної категорії Світлана Єфанова залишилася в Сковородинівці на чотири дні, протягом яких здійснила всі необхідні заходи для того, щоб унеможливити подальшу руйнацію скульптури під час перевезення. При цьому не йшлося про відновлення первісного експозиційного вигляду. Треба було, щоб твір візуально залишався саме у постраждалому стані. І цей задум було успішно реалізовано.