Cock RingWeb HostingSpell Check

Реставрація дукача – традиційної прикраси українських жінок

Реставрація дукача – традиційної прикраси українських жінок


Національний науково-дослідний реставраційний центр України та Музей Марії Заньковецької (відділ Музею театрального, музичного і кіномистецтва України) поєднує давня творча співпраця. Художники-реставратори різних реставраційних спеціальностей відреставрували чимало меморіальних речей видатної української акторки, театрального діяча, першої народної артистки України. Це одяг, сценічні костюми, різні аксесуари та прикраси, серед яких – дукач кін. ХІХ – поч. ХХ ст., мідь, литво, карбування. Оздобу використовувала Марія Костянтинівна для свого українського сценічного костюма, коли грала в п’єсах українських драматургів.
Дукач (українська видозмінена назва середньовічної західноєвропейської золотої монети «дукат») – вид нагрудної оздоби, яка з’явилася в ХVІІ ст. і по праву зайняла центральне місце в ансамблі українських жіночих прикрас. Дукачі були повторенням відомих оригіналів як монет, так і медалей або робилися з копійчаних фабричних бляшок, могли прикріплятися до бантів, утворюючи декоративну брошку. Оздоба була поширена серед різних верств населення та побутувала до І чверті ХХ ст., в основному, на Чернігівщині, Полтавщині та Слобідській Україні. Ці прикраси виготовляли народні ювеліри – золотарі на замовлення чи їх купляли, і вони переходили від покоління до покоління.
До дбайливих та вмілих рук Марії Бухаріної, художниці-реставратора вищої категорії Реставраційного центру, дукач із зібрання Музею потрапив у серпні 2019 року. На той час він був забрудненим, ураженим у деяких місцях корозією різного кольору, з потертостями (що говорить про його зношеність) та потемнінням жовтого покриття на металі. Фахівчиня очистила предмет від загальних забруднень, здійснила дослідження та визначила, що дукач виготовлено зі сплаву на основі міді, механічно та хімічним способом видалила продукти корозії металу, обробила поверхню музейного предмета інгібітором, законсервувала метал. Для забезпечення належного стану збереженості цього музейного предмета Марія Бухаріна рекомендувала працівникам Музею дотримуватися стабільної температури та вологості повітря, уникати агресивних випаровувань і попадання пилу та оберігати дукач від механічних навантажень.

Залишити коментар