У Національному науково-дослідному реставраційному центрі України тривають роботи над іконою з Уманського краєзнавчого музею «Спас на престолі». Ікона виконана в олійній техніці на дерев’яній основі й складається з двох липових дощок. Імовірно, вона написана в ХІХ столітті невідомим автором, проте фахівці ще уточнюватимуть дані за допомогою досліджень складу матеріалів. Стан твору при надходженні був вкрай незадовільний, адже тріщини, розходження та всихання основи призвели до численних пошкоджень і, відповідно, суттєвих утрат лако-фарбового шару, а також спричинили появу кракелюру ґрунтового походження, який добре видно при ковзному освітленні. Окрім цього робота мала сильні пилові забруднення, залишки клею, сліди шкідників, численні зараження грибами, сильно пошкоджений кіот: відсутні скло, планки та фігурне навершя кіотної рами.
Згодом, під час досліджень, за допомоги рентгенографії реставратори виявили прихований живопис. Таким чином, ікона мала структуру: дерев’яна основа, левкас, живописний шар, паволока (полотно, яке зазвичай клеїться на основу з дерева), левкас, живописний шар. Рішенням реставраційної ради відзначена необхідність розшарування однієї ікони на дві з наступним переносом полотна на нову основу, ідентичну оригінальній. Знявши верхній шар живопису, фахівці визначили, що нижній шар має аналогічий сюжет, але його виконання більш майстерне, якісне. Твір був оздоблений позолотою. Варто зазначити, що обидва образи написані на левкасі, але його шар був надто товстим і твердим.
Попередньо, перед початком реставраційних заходів, фахівці закріпили лако-фарбовий шар, де це було можливим. І вже в максимально безпечних умовах розпочали процес розшарування ікони, який відбувався механічним способом і, що цікаво, – не зайняв багато часу. Після того, як майстри поклали під прес верхню частину живопису, вони почали працювати з нижнім. Було закріплено деревину, проведено дезінфекцію, закріплено відшаровані часточки, знепилено ікону та позбавлено її поверхневих забруднень. За словами Віталія Миргородського, який здійснював реставрацію твору, роботи ще дуже багато, і не тільки з повернення іконам експозиційного вигляду, а й з їх дослідження.
“Спас на престолі” – це тип православної ікони, на якій Ісус Христос зображується як Небесний Цар, який сидить на троні, тримаючи Євангеліє лівою рукою, а благословляючи – правицею. Сам трон може мати різну форму: напівкруглий, у вигляді стільця або напівкруглий із видимим заворотом спинки. Одним із важливих елементів у цій іконографії є обов’язкове зображення платформи під ногами Ісуса.