Друга локація, де зараз розміщені твори Бенксі та C215 (псевдо Крістіана Гемі) у Бородянці на Київщині, – центральна площа селища. Демонтовані фрагменти стін із зображеннями вже понад рік стоять рядочком обабіч місцевого палацу культури.
Минулого року команда Національного науково-дослідного реставраційного центру України обстежувала стан збереженості цих робіт і звернула увагу, що їхню руйнацію значно прискорює перебування основи під нахилом. Перепади температур навколишнього середовища, ультрафіолет, атмосферні опади – усе це сприяє поступовому осипанню тиньку з живописом.
Цьогорічний виїзд у Бородянку, про який ми вже згадували, показав, що ситуація майже не змінилася. Фахівці ННДРЦУ та Національний заповідника «Софія Київська» зафіксували, що фарбовий шар продовжує осипатися. Деякі роботи Крістіана Гемі ще трохи – і буде втрачено. Тим часом твір Бенксі «Гімнастка», що розташований вертикально в металевому обрамленні, частково закритий захисним склом, і обидва ці фактори сповільнюють руйнівні процеси. Однак є й нюанс: відсутність захисного козирка над конструкцією створює умови для потрапляння опадів на зображення і згубно впливає на бетонний фрагмент, який має значні тріщини й пошкодження. У кінцевому результаті все це призведе до повного руйнування графіті.
Наукові співробітники наукового відділу фізико-хімічних досліджень Наталія Шевченко й Олена Асаулова взяли зразки з кількох робіт Крістіана Гемі для хіміко-технологічних досліджень тиньку й фарб. Результати натурного обстеження й лабораторних досліджень лягли в основу наданих фахових рекомендацій щодо збереження стріт-арту.
Відрядження в Бородянку відбулося за зверненням Департаменту культури та туризму Київської обласної державної адміністрації та за сприяння транспортної компанії UBER Technologies, Inc. (США).
Фотофіксацію здійснив профільний спеціаліст ННДРЦУ Артем Ілінг.